Analizand romanul Mara, Nicolae
Iorga scria că titlul potrivit al romanului ar fi fost "Copii Marei
". Nicolae Monolescu considera că titlul ales de Slavici se justifică pe
deplin, "Persida insăşi nefiind decat o Mara juvenilă….". In roman,
copii Marei, Persida şi Trică, nu sunt ceea ce, in mod normal, poartă numele de
personaje secundare. Dacă Mara este un personaj stabil, care nu se modifică
de-a lungul romanului, ci doar reacţionează faţă de anumite evenimente, Persida
e un personaj care evoluează.
,, In cele mai importante nuvele, ca si mai
tarziu in romanul ,,Mara”, Slavici se dovedeste fidel metodei sale de creatie
realista, oglindind viata societatii transilvanene pe care o cunoaste
indeaproape, transmitand nealterata nota specifica vietii satului de peste
munti intr-un anumit moment istoric. De aici izvoraste spiritul popular care
pulseaza puternic in opera sa; respectand realitatile si pastrand culoarea
locala a mediului social descris in aceeasi maniera artistica pe care o vor
dovedi marii scriitori ardeleni: George Cosbuc, Octavian Goga, Liviu Rebreanu;
Ioan Slavici se dovedeste si in acest sens un deschizator de drum.”
In 1947,Serban Cioculescu facea o
apreciere pe cat de indrazneata(nimeni pana atunci nu
se exprimase asa de categoric),pe atat de adevarata:Mara este „cea mai expresiva opera
epica aparuta intre 1880-1900,ba chiar… cel mai bun roman al nostru inainte de
Ion”.
„Mara este cea mai izbutita opera a
lui Slavici si unul din cele mai bune romane
romanesti.Aici se adancesc problemele sociale tratate in nuvele si se adauga probleme
noi,nationale si confesionale.”
„Mara”ofera cea mai cuprinzatoare
imagine a societatii rurale ardelene din a doua jumatate a
secolului al XIX-lea,de un echilibru de compozitie clasic.In special figura energica Marei,zbuciumandu-se sa-si creasca omeneste copiii,trecand peste toate piedicile,ramane
o creatie de neuitat.”
Slavici n-are nimic din spiritul de
înfrumuseţare a vieţii rurale, atribuit mai târziu semănătoriştilor. Ţăranii
lui observaţi fără cea mai mică părtinire, după metodul de mai târziu al lui
Rebreanu, sunt egoişti, avari, îndărătnici, duşmănoşi şi totodată iertători şi
buni, adică cu acel amestec de bine şi de rău ce se află la oamenii adevăraţi.
Atâta vreme cât autorul rămâne în marginile experienţei sale, ochiul lui e de o rară
ascuţime în zugrăvire eroilor, care toţi trăiesc cu o vigoare extraordinară.
(G. Călinescu )
Комментариев нет:
Отправить комментарий